Forum

Din Studio

E-Cat QX

Skapat av: www., 2017-12-12, 10:10

0 svar • Sida 1 av 1

Skrivet 2017-12-12, 10:10

Jag har uppdaterat min sida:
E-Cat QX

...Oppdatert: 2017-12-12 08: 20: 08.084262Z

 

  1. Kjære Andrea,

    Ja, den store sorte hulls historien er interessant. Det er en liten anekdote knyttet til den. MITs pressemelding skriver "... det svarte hullet tok form akkurat som universet var i et fundamentalt skifte, fra et ugjennomsiktig miljø dominert av nøytralt hydrogen til en der de første stjernene begynte å blinke på." 'Opaqueness' her refererer til opaqueness i hydrogen Lyman alfa bølgelengde, ikke optisk, men pressemeldingen nevner ikke dette faktum. Følgelig ble historien feilaktig publisert i noen finske nyhetsbutikk, som jeg rettet til dem. I optisk er situasjonen omvendt fordi nøytralt hydrogen er gjennomsiktig og ionisert hydrogen sprer lys til en viss grad.

    Når det gjelder emnet, publiserte min kollega Peter Johansson tidligere i år en modell som forsøker å forklare en slik rask vekst av sorte hull. Se https://www.eurekalert.org/pub_releases/2017-03/uoh-nme031417.phpNøkkelen er at i det tidlige universet var det bare molekylært hydrogen tilgjengelig for å avkjøle komprimere gassskyger radiativt. Hvis hydrogenmolekyler ble splittet i atomer ved stråling fra en annen nærliggende galakse, kan en stor gasssky være varm mens den går gjennom gravitasjonssammenbrudd, og kan derfor kollapse direkte inn i et stort svart hull. Hvis stjerneformasjonen klarte å finne sted, stopper sammenbrudd fordi en "stjernevæske" ikke har viskositet (de enkelte stjernene beveger seg i ballistiske baner uten friksjon med andre stjerner eller interstellar gass). Således kan en slik mekanisme bare fungere i det tidlige universet der universet ikke inneholdt tungere elementer, og selv da krever det spesielle forhold (eksistensen av to nærliggende galakser). Som passer på bildet, fordi selv om de eksisterer, ser de massive tidlige svarte hullene ut til å være sjeldne.

    hilsen, / pekka

  2. Andrea Rossi

    Pekka Janhunen: 
    Veldig interessant, nesten fascinerende. 
    Vennlig hilsen, 
    AR

 

Klicka på länken nedan för att komma till min sida :)

E-Cat QX

0 svar • Sida 1 av 1